Ut med rask mote – Michael Ginnerskov Jensen har løsningen

Ut med rask mote – Michael Ginnerskov Jensen har løsningen

Rask mote er utrolig dårlig for både miljøet og planeten vår. Det er noe jeg personlig mener vi har alt for mye av, og som burde bli trappet ned på. De aller fleste av oss har faktisk fått øynene opp angående klimakrisen vi står midt oppi. Jeg oppdaget at gründer Michael Ginnerskov Jensen har kommet opp med et forslag til en løsning, som appelerte veldig til meg. Det går ut på å donere klær – for å stoppe konseptet rask mote. 

Hva er egentlig rask mote?

Dersom du ikke vet hva rask mote er og går ut på, så tenkte jeg bare fortelle deg det nå. Det er nemlig ikke sånn at alle er klar over hva rask mote går ut på… Jeg visste det hvertfall ikke før inntil noen år siden. Som dere vet så er jeg veldig glad i å shoppe, og ser derfor på det som viktig at jeg er klar over slike ting, slik at jeg kan være obs på hva mine shoppevaner faktisk gjør med miljøet. Rask mote går ut på at det omsettes nye klær og stiler i moteindustrien. De nye trendene blir produsert på utrolig kort tid, og oppfordrer til høyere konsumering av produkter. På toppen av at masseproduksjon verken er bra for de som arbeider med produksjonen av klær, eller miljøet vårt, så oppfordrer det til et bruk-og-kast samfunn. Heldigvis så har Michael Ginnerskov Jensen funnet en potensiell løsning. 

De yngre generasjonene demonstrerer for klimaet

Det er særlig oss i alderen 15-30 år som har fått øynene opp for klimakrisen som pågår i verden. Etter at Greta Thunberg startet med skolestreik for klimaet og fikk med seg store deler av verden, så har klimaspørsmålet tatt av. Rask mote er en av pådriverene til at det går dårlig med miljøet vårt, i tillegg til flere andre. Jeg lurer på om det er svenske Greta som fikk danske Michael Ginnerskov Jensen til å komme på idéen om donasjonsprogrammet han har i sin nettbutikk. Når man ser at de yngre generasjonene er stadig mer og mer opptatt av miljøet og å tenke bærekraftig, så vil jeg si at det er utrolig smart av Michael Ginnerskov Jensen at han velger å satse på noe såpass smart som et donasjonsprogram. Dette kan gjøre at moteindustrien kan bli mer bærekraftig når alt kommer til alt. 

Demonstrasjon for klima

Michael Ginnerskov Jensen sin løsning er et donasjonsprogram

Å donere klær er ikke noe nytt. Heldigvis så er det flere av oss som tenker på miljøet og andre mennesker rundt oss. Det kan være så enkelt som å putte de rene klærne som du er lei av i en pose og donere dem i en konteiner til Fretex. Michael Ginnerskov Jensen har trolig bygd videre på denne idéen, og har et eget donasjonsprogram i sin nettbutikk. Jenny Skavland er et norsk fjes som de fleste av oss kjenner som et ansikt utad for gjenbruk. Gjennom hennes app Tise så er det jo også mulighet for en form for gjenbruk. Det er fint når kjendiser som Jenny faktisk oppfordrer til gjenbruk, og det er jo noe som Michael Ginnerskov Jensen som gründer også blir med på, med denne løsningen i sin nettbutikk. 

Hvordan fungerer donasjonsprogrammet til Michael Ginnerskov Jensen?

Du lurer kanskje på hvordan donasjonsprogrammet til Michael Ginnerskov Jensen faktisk fungerer… Og det er faktisk ikke så komplisert. Når du kjøper moteklær i hans nettbutikk så får du muligheten til å få pengene tilbake dersom du donerer de etter en periode. Det må ha gått minst 6 måneder fra du kjøpte plagget til du donerer det. Jeg vet ikke med dere, men det høres ut som en veldig bra tidsperiode for meg. Jeg har som oftest klær mye lenger enn det. Når du bestemmer deg for at du ikke vil ha plagget lenger så kan du velge fritt hvilken veldedig organisasjon du ønsker å donere til. Det er noe jeg syns er utrolig bra. Man har gjerne noen lokale favoritter man ønsker å støtte opp om. Det viktige er at du får en kvittering på at du har donert plagget ditt. Den må du sende inn til nettbutikken. Det som skjer da, er at du får et gavekort på det originale beløpet du betalte for plagget. Får du det så kan du kjøpe deg noe annet istedenfor. 

Et bra konsept for å få kunder til å tenke mer bærekraftig

Når man som kunde oppdager et donasjonsprogram, så ser jeg for meg at det kan få en til å tenke mer bærekraftig. Man får opp øynene for konseptet til Michael Ginnerskov Jensen, og det å donere på generell basis. Det er utrolig mange fordeler ved å donere. Ikke nok med at det kan hjelpe noen som trenger det, men det oppfordrer også til gjenbruk. Når man som en norsk jente tenker på hvor mange klær man har i klesskapet sitt, i forhold til noen som kanskje er fra en annen verdensdel for eksempel… Så viser det at vi har mye mer enn det vi behøver. Vi skal naturligvis slippe å føle dårlig samvittighet, men det kan være fint å være obs på for eksempel donasjonsprogrammet til Michael Ginnerskov Jensen, og mulighetene rundt det. 

Michael Ginnerskov Jensen sitt donasjonsprogram hjelper miljøet

Det neste store for å hjelpe klima og miljø?

Jeg lurer på om donasjonsprogrammet til Michael Ginnerskov Jensen, og lignende konsepter, kan være det nye innen shopping og moteindustrien generelt. Miljø og klima er to ting som er veldig viktig for de aller fleste under 40 i verden akkurat nå. I tillegg er det noe jeg tror det vil være smart at moteindustrien setter lys på også. Selvsagt så er det sånn at motegiganter som for eksempel H&M lever av rask mote, men nettopp derfor er det fint om man kan støtte opp om merker som jobber mer bærekraftig. Det er gjerne sånn at de litt mer eksklusive merkene som finnes der ute er nettopp det. De forsøker å unngå framgangsmåten som følges ved rask mote. Til tross for at plagget koster mer så vet man at de mest sannsynlig har gått igjennom etisk prosess. I tillegg så brukes det mest sannsynlig tekstiler av bedre kvalitet enn de billige merkene. 

Er dette noe vi vil se hos flere butikker?

Personlig syns jeg at selve konseptet med å ha et donasjonsprogram i sin nettbutikk, er veldig smart. Det gir liksom kundene både en mulighet til å tenke igjennom sine kjøp, i tillegg til å kunne gi tilbake. Det å få et gavekort er jo som en super belønning for å gjøre en god tjeneste både for deg selv, miljøet og andre som kan gjenbruke klærne du selv ikke ønsker å bruke lenger. Naturligvis så er jo dette også smart for å få kunder til å shoppe mer i nettopp din nettbutikk… Men når man har et godt konsept gående som kan være gunstig for kunden, så hvorfor ikke? Jeg tror i alle fall at Michael Ginnerskov Jensen har gjort noe lurt med tanke på donasjonsprogrammet i sin nettbutikk. Jeg er nysgjerrig på om flere butikker vil følge etter. 

Netthandel blir mer og mer populært

Mine tanker rundt det hele

Personlig så er jeg utrolig glad for at vi har en potensiell løsning når det kommer til rask mote. Det er utrolig dårlig for miljøet. Den måten vi som forbrukere shopper på nå for tiden er ikke bra for noen. Jeg tenker på de stakkars fabrikkarbeiderne som jobber for luselønn og jobber utenkelige antall timer. Grøss. Jeg er glad for at vi har gründere som Michael Ginnerskov Jensen som faktisk kommer med nye idéer til hvordan vår shoppingopplevelse kan bli bedre. I tillegg så er det et stort pluss at det er en bærekraftig idé som er bra for miljøet på samme tid. Jeg skal definitivt sjekke ut nettbutikken til Michael Ginnerskov Jensen for å se om de har noe for meg, slik at jeg også kan dra nytte av donasjonsprogrammet. Håper virkelig at dere som leser min blogg også tar avstand fra rask mote, det er viktig.