Trening og livsstil – jeg prøver å leve sunt

Trening og livsstil – jeg prøver å leve sunt

  • Post author:
  • Post category:Livsstil

Jeg er helt sikkert ikke den eneste som ønsker å leve et sunt liv, og inkorporere trening i hverdagen min. Det føles bare rett og slett bedre når jeg lever på en sunn måte, og jeg merker en stor forskjell på kroppen når jeg følger en god rutine, i tillegg til å spise sunt. Nå som høsten er i gang så er jeg for fult tilbake i mine hverdagsrutiner, og har heldigvis kommet i gang med treningen igjen

Det sies at en sunn livsstil starter på kjøkkenet

Vi har vel alle hørt det før… At en sunn livsstil starter på kjøkkenet. Vel jeg tror at det er helt sant. Som dere vet så forsøker jeg å spise sunt, og for eksempel lage meg smoothie og andre sunne alternativer. Det er jo så godt i tillegg. Personlig så syns jeg det handler veldig mye om vane, så jeg forsøker å holde et sunt spisemønster spesielt i løpet av ukedagene. Jeg kan unne meg godsaker eller usunn mat i helgene eller når det er ferie, men forsøker ellers å holde det relativt sunt. Kroppen min takker meg for det, og jeg kjenner at jeg er mye mer fylt med energi når jeg faktisk spiser gode måltider med sunne ingredienser. 

Jeg vil trene og leve sunt

Trening som gjør meg glad

Når det kommer til trening så syns jeg at det er utrolig viktig å gjøre noe som gjør meg glad. Det er det som gjør at jeg kan holde på motivasjonen og faktisk glede meg til treningsøktene jeg tar. Jeg bruker å variere litt på hva jeg trener. Meeeen jeg er glad i å utfordre meg selv når det kommer til styrke. Jeg trente på treningsstudio tidligere, men har etter pandemien holdt meg til hjemmetrening. Noe som er fast inventar i treningsøktene mine er en yogamatte der jeg kan gjøre styrkeøvelser. Det gjør det lettere og mer behagelig når jeg presser meg igjennom øvelsene. 

Noen tips for å gjøre det morsommere med trening

Det er ikke hver dag jeg har motivasjon til trening, og på de dagene så har jeg noen triks jeg gjør… Jeg tenkte at det kunne være interessant for dere å vite hva de er, slik at dere også kan få motivasjon til trening om dere ikke har det en dag. Tips nummer én går ut på at man lager seg en god spilleliste på Spotify som kan motivere til å pushe seg på trening. Om du ikke vil lage en liste selv så kan du enkelt søke opp andre sine lister og følge dem. Tips nummer to er å sette på en serie som du kan ha på i bakgrunnen… Eventuelt så kan du lage det en plan med 5 øvelser du skal gjøre i løpet av episoden. Se hvor mange runder du klarer! Tips nummer tre er å trene med en venn! Det sier seg selv hvorfor. 

Yoga

Prøve noe nytt når det kommer til trening

Siden jeg nå gjør min trening hjemme, så har jeg lenge tenkt at det kunne vært gøy å prøve noe nytt for å holde på motivasjonen. En god venninne av meg driver med yoga… Og hun har vist meg noen enkle øvelser som jeg tenkte at jeg skal starte med et par ganger i uken. Jeg har lyst til å utvikle meg når det kommer til yoga og slike typer trening. Det er interessant å se hvordan kroppen og musklene jobber på forskjellige måter under forskjellige typer treningsøkter.